
Amsterdam, 2 mei 2012 – De Nationale Postcode Loterij daagt mensen overal ter wereld uit om
een duurzaam, creatief en innovatief ondernemersplan te ontwikkelen. De winnaar van de
Postcode Lottery Green Challenge – de jaarlijkse, internationale wedstrijd voor groene
ondernemersplannen – krijgt 500.000 euro om zijn of haar plan te realiseren. Daarnaast is 200.000
euro beschikbaar voor één of twee andere veelbelovende groene plannen. De Postcode Loterij wil
er met deze internationale wedstrijd voor zorgen dat slimme groene producten en diensten die
anders op de plank blijven liggen het grote publiek bereiken. De inschrijving voor de zesde editie
van de Postcode Lottery Green Challenge gaat vandaag van start. Tot en met dinsdag 31 juli is het
mogelijk plannen in te zenden via www.greenchallenge.info. De winnaar wordt op 23 september in
New York bekendgemaakt.
http://www.youtube.com/watch?v=ry2Nte9sz28[/youtube]
Eén slim en creatief idee kan het verschil maken
“Door de klimaatverandering staan we voor de uitdaging een nieuwe, groene leefstijl te omarmen.
Eén slim en creatief idee kan hierbij een groot verschil maken. Daarom roepen we mensen overal ter
wereld op hun groene ondernemersplan in te zenden”, benadrukt Marieke van Schaik, Managing
Director van de Postcode Loterij. “Met de Postcode Lottery Green Challenge willen we ervoor zorgen
dat baanbrekende duurzame oplossingen daadwerkelijk ontwikkeld worden en op de markt komen.
Voorwaarde is dat de producten en diensten de CO2-uitstoot verminderen en hoog scoren op design,
gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit. Het plan moet binnen twee jaar te realiseren zijn.”
Selectieprocedure
Van de inzenders wordt een uitgebreid ondernemersplan gevraagd, zodat een deskundige prejury
kan beoordelen of het idee levensvatbaar is. Na 31 juli kiest de prejury vijf tot zeven finalisten.
Op maandag 17 september presenteren de finalisten op het multimediacongres PICNIC ’12 in
Amsterdam hun plannen voor de internationale vakjury en genodigden. Voor het eerst in de
geschiedenis van de wedstrijd gaan uiteindelijk drie finalisten na de presentaties en een jurygesprek
door naar New York. Op 23 september maakt de vakjury daar tijdens een speciaal diner –
georganiseerd door de Postcode Loterij en het Clinton Global Initiative – de winnaar bekend. Global
Initiative is de jaarlijkse bijeenkomst van Bill Clinton waar voortrekkers uit de hele wereld
bijeenkomen om de aanpak van problemen, zoals klimaatverandering, te bespreken.
Succesvolle eerdere winnaars
Vorig jaar won de Australiër Nick Christy met zijn duurzame douche. Dit douchesysteem reduceert
water- en energieverbruik met 70 procent, zonder in te leveren op comfort. In 2010 won de
Amerikaan Scot Frank met zijn draagbare, betaalbare en multi-inzetbare zonnecollector SolSource.
In 2009 was Engelsman Dean Gregory de winnaar met The Power Collective: windmolens die
nauwelijks zichtbaar op een dak functioneren. In 2008 ontving Eben Bayer uit de Verenigde Staten de
hoofdprijs voor zijn biologische isolatiemateriaal Greensulate. En het eerste jaar (2007) won de
Nederlander Igor Kluin met de Qbox voor decentrale energieopwekking.
Quotes van supporters van de Postcode Lottery Green Challenge
Bill Clinton: “Ik ben blij dat de Postcode Loterij de Postcode Lottery Green Challenge heeft
gelanceerd. Hiermee worden ondernemers aangemoedigd om nieuwe manieren te ontwikkelen
waarmee we het hoofd kunnen bieden aan één van de grootste vraagstukken van onze tijd:
klimaatverandering.”
Sir Richard Branson (jurylid van de Postcode Lottery Green Challenge 2007): “Mensen zullen niet
stoppen met consumeren. In plaats hiervan moeten we de consument een groen alternatief bieden
om de klimaatverandering een halt toe te roepen. De Postcode Lottery Green Challenge stimuleert
de ontwikkeling van zulke alternatieven.”
Nick Christy (winnaar Postcode Lottery Green Challenge 2011): “Dankzij de Postcode Lottery Green
Challenge zijn we goed op weg naar de ontwikkeling van ‘s werelds meest efficiënte douche. Een
douche is de op een na grootste energieverbruiker in een huis en de grootste verbruiker van
drinkwater. Onze douche verbruikt 70% minder water en maakt daarmee echt een verschil in de
mondiale CO2-uitstoot. Deelname aan de Postcode Lottery Green Challenge was een van de beste
dingen die ik ooit heb gedaan. Het heeft mijn leven veranderd, mijn ogen geopend en me in contact
gebracht met interessante en leuke mensen.”
Geef een reactie