Groen, duurzaam, creatief, innovatief idee maakt kans op 500.000 euro

Postcode Lottery Green Challenge voor het vijfde jaar op zoek naar het meest duurzame, creatieve en innovatieve idee

Amsterdam, 3 mei 2011 – Vandaag start de inschrijving voor de vijfde editie van de Postcode Lottery Green Challenge. Deze internationale wedstrijd is bedoeld voor de meest duurzame, creatieve en innovatieve ideeën. Het beste plan ontvangt 500.000 euro. Daarnaast is er 200.000 euro beschikbaar voor één of twee andere veelbelovende groene ideeën. Voorwaarde is dat het product of de dienst CO2-uitstoot vermindert en binnen twee jaar te realiseren is. Tot en met vrijdag 29 juli 2011 is het mogelijk plannen in te zenden via de website.

Innovatie wereldwijd
De Postcode Lottery Green Challenge, een initiatief van de Nationale Postcode Loterij, richt zich op creatieve en innovatieve denkers, waar ook ter wereld. Groene producten en/of diensten die CO2 uitstoot verminderen en hoog scoren wat betreft design, gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit, maken kans om te winnen.

Selectieprocedure

Van de inzenders wordt een uitgebreid businessplan gevraagd, zodat een deskundige pre-jury kan bepalen of het idee levensvatbaar is. Na 29 juli 2011 kiest de pre-jury vijf tot zeven finalisten. Op 14 en 15 september presenteren deze finalisten op het meerdaagse multimediacongres PICNIC ’11 in Amsterdam hun ideeën voor de internationale vakjury en genodigden. Na deze presentaties en een jurygesprek worden de winnaar en een of meerdere runner-ups gekozen.

Het evenement PICNIC is sinds de start van de Green Challenge in 2007 de locatie waar de ontknoping plaatsvindt.

 

Succesvolle ondernemers
Winnaars van voorgaande edities zijn inmiddels succesvol met hun innovatieve producten, mede dankzij de publiciteit en het netwerk rondom de Postcode Lottery Green Challenge. Vorig jaar won de Amerikaan Scot Frank met zijn draagbare, betaalbare en multi-inzetbare zonnecollector SolSource. In 2009 was Engelsman Dean Gregory de winnaar met The Power Collective: windmolens die nauwelijks zichtbaar op een dak functioneren. In 2008 ontving Eben Bayer uit de Verenigde Staten de hoofdprijs voor zijn biologische isolatiemateriaal Greensulate. En het eerste jaar (2007) won de Nederlander Igor Kluin met de Qbox voor decentrale energieopwekking.

Kijk voor meer informatie over de Green Challenge op: www.greenchallenge.info.


Supporters van de Postcode Lottery Green Challenge:

Bill Clinton: “I’m pleased that the Dutch Postcode Lottery has launched the Green Challenge to encourage entrepreneurs to develop new ways to fight one of the most pressing issues of our time: climate change.”
Sir Richard Branson (jurylid Green Challenge 2007): “People aren’t going to stop consuming. Instead, we must offer the consumer a green alternative to bring climate change to a halt. The Postcode Lottery Green Challenge is about stimulating the development of these alternatives. The large number of entries demonstrates that awareness of the need to change and the willingness to do something about it are felt worldwide.”


Niklas Zennström
(jurylid Green Challenge 2009): “As an entrepreneur, I know how profoundly new ideas can affect the way we live and do business. Not only is this prize an important step in recognising a promising solution for fighting climate change, it provides the winner with essential money and the contacts he or she needs to be successful and help make the world a better place for all of us.”

Bron:  Nationale Postcode Loterij

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.