Pakjesboot Berezina nu duurzame energie-schip

duurzame energie-schip Berezine

Ewald Vonk en Monique van Alphen vertrokken met hun oude stoomsleper de Berezina, bouwjaar 1908, begin september naar de rivier de Berezina in Wit-Rusland, een vaartocht van 5000 kilometer. Vroeger voer de Berezina op een kolengestookte stoommachine, maar deze is vervangen door een DAF 575 Turbo motor.

Vonk kocht het schip enkele jaren geleden op Marktplaats. ‘Als je eenmaal verliefd bent op zo’n charmante pakjesboot, wil je hem gewoon hebben.’ Vervolgens werd de boot compleet gereviseerd, mede dankzij diverse sponsors van de Stichting Fair Nature waarin het schip is ondergebracht.
Milieuvriendelijke maatregelen die werden genomen: zonnepanelen, led-verlichting, en meer en meer wordt bio-diesel toegevoegd aan de gebruikelijke brandstof.

Bijzonder is dat de oude scheepsmotor door studenten van de Hogeschool Zeeland is voorzien van een ‘hydrogen injection-unit’.
Hydrogen injection is een tussenstap naar motoren op waterstof. Er zijn al motoren die voor 100% op waterstof lopen.
Als deze waterstof wordt opgewekt met fossiele brandstoffen schiet het milieu daar niet veel mee op. De HI-unit produceert zelfstandig waterstof uit vermogen van de conventionele motor. Dat kan een brandstofbesparing van 15% opleveren maar de schadelijke uitstoot daalt nog meer door een schonere verbranding.

Inmiddels is de Berezina alweer aan de terugtocht begonnen, in februari verwacht men thuis te komen in Rotterdam.
Na terugkomst in Nederland willen Vonk en Van Alphen een tournee maken langs Nederlandse jachthavens. Vanaf 2009 moet de recreatievaart aan strengere milieueisen voldoen, met de Berezina willen de twee laten zien dat dit niet moeilijk is.

Een uitgebreid artikel op Trouw Groen.
De informatie over de hydrogen injection unit op Bootjesgek.
Technische informatie en berichten over de voortgang van de reis op de eigen website / weblog: Berezina. Het energieschip van Fair Nature.

Share Button