Rondvaartboot op waterstof milieuvriendelijk

duurzame rondvaartboot

De rondvaartboot op waterstof was al eco, nu is hij ook cool: De Delftse student Industrieel Ontwerpen Kenneth Veenenbos studeert morgen af op het ontwerp van de boot.
Een onbelemmerd uitzicht voor de honderd passagiers en de mogelijkheid van goede ventilatie, staan centraal in het ontwerp dat functioneel en visueel geslaagd is. Het ontwerp zal zeker passagiers gaan trekken en zo ook waterstof als brandstof bredere bekendheid gaan geven. De rondvaartboot is weer hip.

Voor de gelijmde ruiten, benodigd voor vrij uitzicht, wordt nu gebruik gemaakt van gecoat polycarbonaat, waarvan de produktie meer energie vergt dan de produktie van glas. Daar staat tegenover dat het materiaal prima te recyclen is en door de veel hogere bestendigheid tegen uiteenlopende invloeden van buitenaf (250x), heeft het een langere levensduur dan glas.
Het in dit ontwerp gebruikte materiaal bevat bovendien een energie besparende filter, waardoor als het koud is, de warmte binnen blijft en wanneer het warm is buiten, deze warmte niet naar binnen kan.
Ook is het materiaal lichter van gewicht dan glas, hetgeen tijdens transport weer wat brandstof bespaart. Het lichte gewicht zorgde er bovendien voor dat de dragende constructie minder zwaar hoefde te zijn, en dus minder zicht hoeft te ontnemen.
Last but not least laat het matriaal toe de boot een eleganter uiterlijk te geven.

Een paar specs van de boot die al langer bekend waren:
0 Passagiers: circa 100
0 elektrisch aangedreven schroeven
0 Hybride aandrijving: 60-70 kW PEM brandstofcel met 30-50kW batterij
0 Waterstof opslag: 40 kg opgeslagen in 8 cylinders bij een druk van 35 MPa
0 Maximumsnelheid: 16 km per uur
0 Bereik: afhankelijk van vaarsnelheid maar indicatief 9 uur bij een vaarsnelheid van 7,5 knts (knopen)

Deze waterstofboot kan 100 passagiers vervoeren en kan in 2008 gaan varen in Amsterdam. De benodigde waterstof wordt duurzaam geproduceerd met behulp van windenergie middels elektrolyse.

De boot is ‘nul emissie’: er vindt bij het varen geen uitstoot plaats van schadelijke stoffen.

Een waterstofboot van deze omvang is een wereldprimeur en werd ontwikkeld door de bedrijven Alewijnse, Integral, Linde Gas, Marine Service Noord en Rederij Lovers, gezamenlijk onder de naam Fuel Cell Boat en in nauw overleg met overheden en onderzoeksinstellingen, waaronder dus de TU Delft.

Lees meer over het ontwerp van Veenenbos op de site van de TU Delft

Kijk ook op FuelcellBoat

Share Button