Shell-training zuinige rijstijl

Voorbij OF dit gesteund moet worden omdat het bedrijf als geheel onhandig opereert.
Wat je aandacht geeft groeit. Hieronder uit een persbericht van Shell.

Den Haag, mei 2009 Shell beloont 100.000 automobilisten voor zuinige rijstijl
Shell looft wereldwijd een beloning uit aan de eerste 100.000 automobilisten die zich laten ‘trainen’ in een zuiniger rijstijl. Op shell.nl/elkedruppel kunnen Nederlanders vanaf vandaag terecht voor een trainingsmodule, waar acteur en cabaretier Jeroen van Koningsbrugge zelfs de meest gelouterde automobilist helpt geld te verdienen.
De training bouwt voort op het in 2007 gelanceerde initiatief van Shell om automobilisten wereldwijd bewust te maken van hun brandstofverbruik en hen te helpen 10% of meer brandstof te besparen.
Uit recent onderzoek blijkt dat slechts een extra vier procent van de Nederlanders in de afgelopen twee jaar zuiniger is gaan rijden.
Shell moedigt automobilisten verder aan. Het olie- en gasconcern daagt hen uit de online trainingsmodule te volgen om zo veel mogelijk (kilo)meters uit iedere druppel benzine te halen. De eerste 100.000 deelnemers ontvangen in Nederland 500 Air Miles. De uitdaging staat behalve in Nederland, ook in onder meer Denemarken, Duitsland, Maleisië, Singapore en Turkije.

De online training van Shell is ingeluid met een ‘One Litre Challenge’ tijdens de 25ste editie van de Europese Shell Eco-marathon in Duitsland. Jeroen van Koningsbrugge liet zien een waardig trainer te zijn van de Nederlandse automobilisten, want hij reed 16,3 kilometer op slechts 1 liter benzine.

Honderden euro’s per persoon
Ruim één op de vier Nederlanders moet op dit moment door bezuinigingen de auto vaker laten staan. Een zuiniger rijstijl kan uitkomst bieden om die ritjes te blijven maken die het leven prettig maken. ‘Tijdens de Shell FuelSave 1L Challenge op de AutoRAI bedroeg het verschil tussen de langste en kortste afstand afgelegd met een halve liter benzine zo’n 3,5 kilometer,’ vertelt Arthur Reijnhart, General Manager van Shell Nederland Verkoopmaatschappij. ‘Dat je zulke grote afstandsverschillen ziet bij slechts een halve liter brandstof, toont overduidelijk dat de invloed van rijstijl enorm is. Een gemiddelde automobilist kan al snel honderden euro‟s per jaar besparen.’

Hoe zuinig is Jan Peter? Tijdens de AutoRAI mochten bezoekers in een Porsche op een rollerbank proberen zo ver mogelijk te rijden met slechts een halve liter benzine. Iets meer dan 350 mensen deden mee, onder wie Jeroen van Koningsbrugge, het Zeeuws Meisje en minister-president Jan Peter Balkenende. Van de deelnemende hoogwaardigheidsbekleders bleek staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager het beste op de centen te letten, want hij kwam met 2.322 meter aanmerkelijk verder dan respectievelijk onze minister-president en minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings.

Haal alles uit iedere druppel
De nieuwe trainingsmodule is onderdeel van Shell’s initiatief om automobilisten aanzienlijk zuiniger te laten rijden.
‘Haal het meeste uit iedere druppel’ is onze boodschap aan klanten, want alle druppels die we weten te besparen maken een verschil voor onze portemonnee en het milieu,’ aldus Reijnhart. ‘Daarom zijn we ook partner van Het Nieuwe Rijden en vragen we al jaren op verschillende manieren aandacht voor zuinig rijden.’

Nederlandse automobilisten kunnen sinds kort ook een zuiniger type benzine tanken. Bij alle Shell stations in Nederland de Euro 95 vervangen door FuelSave Euro 95, die wordt aangeboden tegen dezelfde prijs, maar waarmee automobilisten tot een liter per tank kunnen besparen. (Gebaseerd op een tankbeurt van vijftig liter. Onder andere de auto, rijstijl en rijcondities kunnen de daadwerkelijke besparing beïnvloeden.)

Over de online training
De Nederlandse online trainingsmodule is te vinden op shell.nl/elkedruppel. Hier krijgen bezoekers de mogelijkheid om in enkele minuten te worden getraind in zuinig rijden. De eerste 10.000 trainees uit Nederland ontvangen allen 500 Air Miles als beloning voor hun inzet.
Wereldwijd looft Shell een beloning uit aan de eerste 100.000 automobilisten die deelnemen aan de training.

Over Shell Eco-marathon
De Shell Eco-marathon verwelkomt ieder jaar talentvolle jongeren van universiteiten en instellingen voor technisch en wetenschappelijk onderwijs uit heel Europa. Bij de Shell Eco-marathon daagt Shell hen uit om voertuigen te ontwikkelen die zo ver mogelijk kunnen rijden op één liter brandstof. Dat mag op benzine, diesel, LPG, GTL, biobrandstof, waterstof of zonne-energie. Het record staat op naam van de studenten van de Polytechnische School van Zürich. Zij reden in 2005 omgerekend maar liefst 3.836 km per liter brandstof.

De Europese editie van de Shell Eco-marathon is – in zijn huidige vorm – dit jaar voor de 25e keer gehouden. In totaal namen tweehonderd studenten- en scholierenteams uit 29 Europese landen deel aan deze wedstrijd. Nederland had met zeven teams een recordaantal deelnemers aan de startlijn en sleepte twee prijzen in de wacht. Het Nederlandse team The Hydro Cruisers uit Den Haag eindigde als tweede in de categorie UrbanConcept auto’s. Haar voertuig Sharky 2.5 legde 804 kilometer af op één liter brandstof. Team Roses-4-Eco had het beste resultaat in de categorie voor Prototypes die rijden op alternatieve diesel (114 km). ‘Het is een kwestie van slim ontwerpen én van slim rijden,’ aldus één van de teamleden.