Financiering voor duurzame oplossingen hoger onderwijs

Utrecht, 3 mei 2012 – SURF maakt de vijf winnaars bekend van de innovatieregeling Duurzaamheid & ICT 2012. Het samenwerkingsverband voor het hoger onderwijs en onderzoek wil met deze regeling innovatieve duurzame IT-projecten binnen hoger onderwijs- en onderzoeksinstellingen stimuleren. Na een succesvol eerste jaar is de innovatieregeling nu voor de tweede achtereenvolgende keer georganiseerd. De winnende instellingen hebben projectvoorstellen ingediend binnen de thema’s ‘verduurzamen van ICT’ en ‘verduurzamen door middel van ICT’.

Op 15 mei presenteren de winnaars hun projecten tijdens de startbijeenkomst. De projecten ontvangen een bijdrage tussen de 5.000 euro en 20.000 euro op basis van matching, waarbij instellingen zelf minimaal vijftig procent investeren in het project en een substantiële eenmalige bijdrage van SURFnet ontvangen.

Winnaars
Vijf voorstellen ontvangen een geldbedrag om hun project uit te voeren. Het project ‘Software Energy Footprint Lab’ van de Hogeschool van Amsterdam onderzoekt het energiegebruik van software-applicaties. In het project van de Vrije Universiteit ‘Opening Green ICT Practices to Higher Education’ wordt gewerkt aan verregaande ontsluiting van kennis en ervaringen op het gebied van groene ICT in het hoger onderwijs. Het derde project ‘Data, storage en organisatie’ van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen onderzoekt hoe instellingen slimmer kunnen omgaan met het gebruik en de opslag van data. De Open Universiteit onderzoekt in haar project ‘Energy Conservation Behaviour Toolkit’ hoe gebruikers gemotiveerd kunnen worden om zich duurzamer te gedragen. De Hogeschool Utrecht, tenslotte, bekijkt in ‘Toepassen van virtualisering in het onderwijs’ hoe virtuele omgevingen kunnen bijdragen aan duurzaam leren.

Inzendingen en beoordeling
Alle ontvangen projectvoorstellen zijn beoordeeld door een jury bestaande uit Anwar Osseyran, directeur van SARA en Erwin Bleumink, directeur van SURFnet. Albert Hankel, projectmanager Duurzaamheid & ICT bij SURFnet, over de voorstellen: “Voor het tweede jaar op rij waren de voorstellen divers en zagen we nu ook dat er een ontwikkeling zit in de voorstellen. Dit toont aan dat duurzaamheid leeft op verschillende plekken in het hoger onderwijs en onderzoek en dat ICT vaak wordt gezien als een onderdeel van een duurzame oplossing. We zijn daarom verheugd dat we wederom vijf projecten kunnen belonen.”

Samenwerking en kennisdeling
De innovatieregeling Duurzaamheid en ICT 2012 sluit aan bij de doelstelling van SURFnet om expertise op het gebied van duurzame ICT-innovatie uit te breiden en te delen met instellingen die gebruikmaken van het netwerk van SURFnet. De kennisdeling vindt onder andere plaats via de Special Interest Group Groene ICT, een kennisgemeenschap rondom duurzame ICT-innovatie in het hoger onderwijs. De hele SURF-organisatie werkt hierin samen aan het faciliteren en stimuleren van kennisdeling door middel van themabijeenkomsten, het ondersteunen van werkgroepen en de publicatie van good practices.

———-

Over SURF
SURF is een krachtig samenwerkingsverband voor het hoger onderwijs en onderzoek waarin de Nederlandse universiteiten, hogescholen en onderzoeksinstellingen gezamenlijk investeren in ICT-innovatie. SURF brengt ICT-professionals samen binnen netwerken en samenwerkingsprojecten voor kennisdeling rond ICT-innovatie. Door innovaties tegen aantrekkelijke voorwaarden beschikbaar te maken en verbinding tussen technologie en mensen mogelijk te maken, zorgt SURF dat de mogelijkheden die ICT biedt optimaal kunnen worden benut. SURF bestaat uit een aantal werkmaatschappijen met een eigen aandachtsterrein: SURFnet, SURFmarket en SURFshare. SURF viert dit jaar haar 25-jarig jubileum.