Postcode Lottery Green Challenge: Groene ondernemers maken kans op 500.000 euro

 
Amsterdam, 2 mei 2012 – De Nationale Postcode Loterij daagt mensen overal ter wereld uit om

een duurzaam, creatief en innovatief ondernemersplan te ontwikkelen. De winnaar van de

Postcode Lottery Green Challenge – de jaarlijkse, internationale wedstrijd voor groene

ondernemersplannen – krijgt 500.000 euro om zijn of haar plan te realiseren. Daarnaast is 200.000

euro beschikbaar voor één of twee andere veelbelovende groene plannen. De Postcode Loterij wil

er met deze internationale wedstrijd voor zorgen dat slimme groene producten en diensten die

anders op de plank blijven liggen het grote publiek bereiken. De inschrijving voor de zesde editie

van de Postcode Lottery Green Challenge gaat vandaag van start. Tot en met dinsdag 31 juli is het

mogelijk plannen in te zenden via www.greenchallenge.info. De winnaar wordt op 23 september in

New York bekendgemaakt.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ry2Nte9sz28[/youtube]

 

 

Eén slim en creatief idee kan het verschil maken

“Door de klimaatverandering staan we voor de uitdaging een nieuwe, groene leefstijl te omarmen.

Eén slim en creatief idee kan hierbij een groot verschil maken. Daarom roepen we mensen overal ter

wereld op hun groene ondernemersplan in te zenden”, benadrukt Marieke van Schaik, Managing

Director van de Postcode Loterij. “Met de Postcode Lottery Green Challenge willen we ervoor zorgen

dat baanbrekende duurzame oplossingen daadwerkelijk ontwikkeld worden en op de markt komen.

Voorwaarde is dat de producten en diensten de CO2-uitstoot verminderen en hoog scoren op design,

gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit. Het plan moet binnen twee jaar te realiseren zijn.”

 

Selectieprocedure

Van de inzenders wordt een uitgebreid ondernemersplan gevraagd, zodat een deskundige prejury

kan beoordelen of het idee levensvatbaar is. Na 31 juli kiest de prejury vijf tot zeven finalisten.

Op maandag 17 september presenteren de finalisten op het multimediacongres PICNIC ’12 in

Amsterdam hun plannen voor de internationale vakjury en genodigden. Voor het eerst in de

geschiedenis van de wedstrijd gaan uiteindelijk drie finalisten na de presentaties en een jurygesprek

door naar New York. Op 23 september maakt de vakjury daar tijdens een speciaal diner –

georganiseerd door de Postcode Loterij en het Clinton Global Initiative – de winnaar bekend. Global

Initiative is de jaarlijkse bijeenkomst van Bill Clinton waar voortrekkers uit de hele wereld

bijeenkomen om de aanpak van problemen, zoals klimaatverandering, te bespreken.

 

Succesvolle eerdere winnaars

Vorig jaar won de Australiër Nick Christy met zijn duurzame douche. Dit douchesysteem reduceert

water- en energieverbruik met 70 procent, zonder in te leveren op comfort. In 2010 won de

Amerikaan Scot Frank met zijn draagbare, betaalbare en multi-inzetbare zonnecollector SolSource.

In 2009 was Engelsman Dean Gregory de winnaar met The Power Collective: windmolens die

nauwelijks zichtbaar op een dak functioneren. In 2008 ontving Eben Bayer uit de Verenigde Staten de

hoofdprijs voor zijn biologische isolatiemateriaal Greensulate. En het eerste jaar (2007) won de

Nederlander Igor Kluin met de Qbox voor decentrale energieopwekking.

 

Quotes van supporters van de Postcode Lottery Green Challenge

Bill Clinton: “Ik ben blij dat de Postcode Loterij de Postcode Lottery Green Challenge heeft

gelanceerd. Hiermee worden ondernemers aangemoedigd om nieuwe manieren te ontwikkelen

waarmee we het hoofd kunnen bieden aan één van de grootste vraagstukken van onze tijd:

klimaatverandering.”

 

Sir Richard Branson (jurylid van de Postcode Lottery Green Challenge 2007): “Mensen zullen niet

stoppen met consumeren. In plaats hiervan moeten we de consument een groen alternatief bieden

om de klimaatverandering een halt toe te roepen. De Postcode Lottery Green Challenge stimuleert

de ontwikkeling van zulke alternatieven.”

 

Nick Christy (winnaar Postcode Lottery Green Challenge 2011): “Dankzij de Postcode Lottery Green

Challenge zijn we goed op weg naar de ontwikkeling van ’s werelds meest efficiënte douche. Een

douche is de op een na grootste energieverbruiker in een huis en de grootste verbruiker van

drinkwater. Onze douche verbruikt 70% minder water en maakt daarmee echt een verschil in de

mondiale CO2-uitstoot. Deelname aan de Postcode Lottery Green Challenge was een van de beste

dingen die ik ooit heb gedaan. Het heeft mijn leven veranderd, mijn ogen geopend en me in contact

gebracht met interessante en leuke mensen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*