Werelddebuut BMW Concept 7 Series ActiveHybrid

De toekomst voor auto’s is waterstof. Ik denk daarover na en denk dat dat zo is. BMW denkt daar al jaren over na en heeft het concept ook al geheel ontwikkeld tot aan een in kleine serie geproduceerd prototype toe, de Hydrogen 7.
Beroemde (Brad Pitt) of voor BMW belangrijke mensen (grote ondernemers, staatslieden, de regiseur van Al Gore’s film An incovenient Truth) mogen af en toe rijden in een Hydrogen 7, maar een gebrek aan benodigde infrastructuur (produktie, distributie en waterstofpompstations-netwerk) maakt het onmogelijk om succesvol een dergelijke auto nu al op de markt te brengen.
BMW heeft zich dat gerealiseerd en gaat er van uit over een kleine tien jaar wel succesvol waterstof-modellen te kunnen verkopen. In de tussentijd wordt oude techniek verbeterd, de fabrikant noemt dat Efficient Dynamics, en er wordt nu ook weer een nieuwe tussenstap gezet: over twee weken wordt de hybride 7 gepresenteerd.

Meer info in het persbericht:
‘Ongemerkt 15 procent brandstof besparen: de hybridetechniek in de BMW Concept 7 Series ActiveHybrid maakt het mogelijk. De conceptauto, die over twee weken op de Autosalon van Parijs debuteert, is een zogeheten ‘mild hybrid’ op basis van de BMW 750i met een in de transmissie ingebouwde elektromotor. Die slaat remenergie op in accu’s om elektrische verbruikers te voeden en schakelt de verbrandingsmotor bij stilstand schokvrij uit.

In de Concept 7 Series ActiveHybrid combineert BMW de sterke V8-benzinemotor van de 750i (300 kW/407 pk, 600 Nm) met een elektromotor die maximaal 15 kW/20 pk en 210 Nm levert. De elektromotor is in de automatische transmissie ingebouwd en ondersteunt de benzinemotor bij het accelereren. Zo wordt het dynamische potentieel van de 7 Serie nog verder uitgebouwd. Bovendien vervangt de elektromotor de dynamo, die normaal gesproken door de verbrandingsmotor wordt aangedreven, en de startmotor. De elektrische energie die vrijkomt bij het remmen, wordt opgeslagen in krachtige lithium-ionaccu’s met een hoge opslagcapaciteit. Deze zijn ingebouwd in de bagageruimte.

Auto Start Stop Doordat de aandrijflijn van de Concept 7 Serie ActiveHybrid veel elektriciteit kan opwekken, kunnen veel functies in de auto puur elektrisch worden gevoed. Op die manier wordt voorkomen dat kostbare brandstof direct in elektriciteit wordt omgezet. De functie Auto Start Stop zet de verbrandingsmotor automatisch af bij stilstand en schakelt de motor automatisch en schokvrij weer in bij het intrappen van het gaspedaal.

Best of Hybrid De componenten van het hybridesysteem in de Concept 7 Series ActiveHybrid zijn gebaseerd op een techniek die door BMW in samenwerking met Mercedes-Benz wordt ontwikkeld. BMW zorgt zelf voor een voor het merk specifieke afstemming van de componenten. BMW ActiveHybrid werkt volgens het principe van bouwstenen, zodat voor elk voertuig de geschiktste componenten gebruikt kunnen worden. In het geval van de Concept 7 Series ActiveHybrid zijn dat de elektromotor die is ingebouwd in de transmissie, de lithium-ionaccu’s en de beschreven Auto Start Stop-functie. De Concept 7 Series ActiveHybrid haalt daarmee als ‘mild hybrid’ net zo goed het beste uit hybridetechniek naar boven als een ‘full hybrid’ zoals de BMW Concept X6 ActiveHybrid, die ook op een elektromotor alleen kan rijden.

De Concept 7 Series ActiveHybrid is voorzien van lichtmetalen 20-inchwielen met v-spaakdesign. Aan de voorkant is over de volledige breedte van het front een aluminium strip gemonteerd. Deze heeft een aerodynamische functie. Aan de achterzijde komt het aluminium terug in de vorm van een luchtgeleider en een strip in de achterklep.

BMW ActiveHybrid is een van de technologieën binnen EfficientDynamics, wat staat voor vermindering van brandstofverbruik en emissies met behoud van rijplezier.’

 

Share Button

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*