1 x paard en wagen, 2 x conceptauto [video]

pk paardekracht conceptauto

Een paar nieuwe eco-vervoer-concepten. Eerste: de paardenwagen, of de paard en wagen. Serieus voorstel van bedrijf Fleethorse. Het ziet er voor het paard een beetje benauwd uit maar het ontwerp beoogd de dierenveiligheid ten goede te komen en daarbij zal er bijzonder weinig CO2 uitstoot zijn. In druk stadsverkeer misschien inderdaad wel iets veiliger voor het paard dan het traditionele paard voor de wagen. Voor touristische tour door de stad misschien een aardig concept. Er zijn vier verschillende modellen bedacht.

Op de de site van Fleethorse nog meer serieuze info.

nissan mixim concept

Ook een concept-vervoermiddel: de Nissan Mixim. Evenals de paardenwagen nog niet meer dan een concept er zijn in het geheel nog geen plannen het ding ook werkelijk te maken. Beoogd wordt een hippe kar voor jonge mensen.
Volgens Nissan zijn jonge mensen vooral met de wereld verbonden via internet en daarom krijgen stuur en dashboard een game-achtig uiterlijk… Van buiten moet het concept sportiviteit uitstralen. Duurzaam want: weegt 950 kilo, niet zo heel veel. Aandrijving door compacte lithium-ion batterijen en twee elektrische ‘Nissan Super Motoren’, 1 voor de vooras, 1 voor de achteras, hetgeen efficient is. In eigen woorden beoogd Nissan met het concept bij te dragen aan een ‘more sustainable mobile society’.
Meer uiteraard bij Nissan.
Derde: de Citroën Cactus. Beetje malle naam, uitleg verderop.
Evenals bij Nissan aandacht voor milieu EN vormgeving. De Citroën-ontwerpen doen ietsje authentieker aan, alsof de oren niet alleen hangen naar de afdeling marketing. Iets meer dan een concept ook al bij Citroën, het gaat hier al om een prototype. (Het moederbedrijf van Citroën waar ook Peugeot deel van uitmaakt wil uitgroeien tot HET Europese ecologisch verantwoorde automerk.) De auto moet er aantrekkelijk uitzien én moet door een hybride aandrijving zuinig zijn in energieverbruik én weinig schadelijke stoffen uitstoten. De prijs moet gelijk bijven aan vergelijkbare gangbare modellen (ic de C4).

vehicule concept cactus interieur

Ontwerp-uitgangspunten zijn dan voor Citroën: essentieel, intelligent en duurzaam. Al het overbodige er uit, slim omgaan met hetgeen er wel in gaat en wat er in gaat moet duurzaam zijn. Klinkt eigenlijk erg logisch.
Resultaat: De C-Cactus bevat een aanzienlijke hoeveelheid hergebruikt of her- te gebruiken materiaal en weegt 1100 kg. En hij heet Cactus omdat hij net als de gelijknamige stekelplant weinig gebruikt: ongeveer 3 op 100 km. Uitstoot 78 gram CO2 per kilometer. Los van de motor bestaat het autootje uit ongeveer 200 onderdelen, de helft van vergelijkbare traditionele modellen.

Meer informatie binnenkort op de site van Citroën.

Share Button