RidgeBlade kleine windturbines: Een update na een jaar hard werken, ontwikkelen en wereldwijde belangstelling

Dean Gregory won met de door hem ontwikkelde RidgeBlade de Postcode Lottery Green Challenge 2009. Een update na een jaar hard werken, ontwikkelen, nieuwe regelgeving en wereldwijde belangstelling.

Het RidgeBlade-systeem van kleine windturbines is te plaatsen op daken en neemt bezwaren als geluidsoverlast, uitzichtbederf en lange terugverdientijd weg. Voor particulieren en gemeenten betekent dat wellicht een slimme investering die kan bijdragen aan de eigen groene stroomvoorziening. Maar bovendien geeft het systeem weinig problemen bij de verlening van een vergunning als inwoners of bedrijven het RidgeBlade-systeem op hun dak willen plaatsen.

Hi Dean, hoe gaat het met je?
Het gaat super, het afgelopen jaar is een grote achtbaanrit geweest, maar het ziet er allemaal heel goed en veelbelovend uit.

Hoe gaat het met je bedrijf?
Sinds alle enerverende gebeurtenissen vanaf september vorig jaar, zijn we door gegaan met het minder spannende onderdeel van het proces: het op de markt brengen van de RigdeBlade. We hebben de RidgeBlade op een aantal punten van het ontwerp verbeterd en hebben er veel energie in gestoken om ervoor te zorgen dat onze patenten op het product zo sterk mogelijk zijn. Allemaal vrij saai, maar wel essentieel omdat we bezig zijn met een serieus bedrijf en we er zeker van moeten zijn dat de RidgeBlade zo snel mogelijk wereldwijd verkocht wordt.

Hoe staat het met de ontwikkeling van de RidgeBlade?
We zijn nu erg blij met het uiteindelijke ontwerp van de RidgeBlade. De plannen zijn klaar om op kleine schaal het productieproces van de eerste 200 units te testen en evalueren. De testprogramma’s zijn heel precies. In het verleden was er onvoldoende vertrouwen in kleine windturbines, omdat sommige systemen die werden verkocht niet de output konden leveren die wel was beloofd. Wij willen er 100 % zeker van zijn dat de RidgeBlade aan de verwachtingen en beloftes voldoet en gaan samenwerken met een bekende Engelse universiteit om externe verificatie te krijgen van al onze cijfers.

We hebben helaas een kleine ‘bump in the road’ gehad, omdat de Engelse regering een paar maanden geleden nieuwe regelgeving heeft uitgebracht, de zgn. ‘Microgeneration Certification Scheme’. Dit betekent dat elke nieuwe turbine in het Verenigd Koninkrijk gedurende tenminste 1 jaar moet worden getest voor de certificatie wordt afgegeven. Daardoor kunnen we de RidgeBlade niet eerder dan over 12 maanden verkopen in het Verenigd Koninkrijk. Dat weerhoudt ons er niet van het product morgen in een ander land te verkopen. Daarvoor hebben we wel de goede data nodig over de productie onder verschillende omstandigheden. We denken dat we die data over ongeveer 4 tot 6 maanden hebben verzameld. Maar er is al enorm veel interesse vanuit de hele wereld, dus de vertraging in het Verenigd Koninkrijk zal voor ons niet de ‘show-stopper’ zijn.

Kun je de grote vraag wel aan?
Dat is een belangrijk punt, het bijhouden van en reageren op alle aanvragen en reacties. We hebben duizenden aanvragen van over de hele wereld ontvangen. In het begin hebben we nog geprobeerd om iedereen individueel te benaderen, maar na een tijdje bleek dat onbegonnen werk. Nu benaderen we mensen zo veel mogelijk tegelijk door middel van newsletters en het bloggen over waar we mee bezig zijn. De meeste aanvragen komen trouwens uit Nederland! Dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de Postcode Lottery Green Challenge, maar we hebben vanuit de hele wereld aanvragen: VS, Canada, Zuid-Afrika, Verenigd Koninkrijk, Australië, Nieuw Zeeland, Brazilië; in feite elk continent behalve Antarctica!

Wat waren jouw initiële plannen met het door jou gewonnen bedrag van 500.000 euro? Heb je die plannen ook kunnen realiseren?
Onze plannen waren eigenlijk om de ontwikkeling van de RidgeBlade af te maken, te testen, te produceren en te verkopen. Heel simpel. We dachten dat het geld een groot verschil zou maken in de zin van dat het het proces zou kunnen versnellen. Maar het proces blijft hetzelfde, dezelfde stappen blijven noodzakelijk om te nemen, waardoor geld helaas geen tijd koopt. We liggen nog steeds koers om de RidgeBlade zo snel mogelijk op de markt te brengen, maar vanwege de nieuwe regelgeving in het Verenigd Koninkrijk is de kans groot dat we de RidgeBlade als eerste in andere landen zullen verkopen, en dan waarschijnlijk in Nederland.

Op het moment zijn we niet van plan om over de hele wereld te produceren en te distribueren. We willen graag samenwerken met bedrijven in hun eigen land, die een licentie willen verkrijgen om het product lokaal te kunnen produceren en het distributie- en voorraad proces zelf te beheren. Op die manier kunnen we er zeker van zijn dat, welk bedrijf de RidgeBlade ook verkoopt, dat bedrijf op de hoogte is van de behoeften van de lokale markt. En dan met name de wet- en regelgeving, bouwvereisten et cetera. Daarnaast is het lokaal produceren milieuvriendelijker en creëert het ook nog eens lokale werkgelegenheid. Op dit moment is dat het plan maar uiteindelijk zijn en blijven we een klein bedrijf en kunnen we de plannen omgooien zo snel als nodig blijkt.

Wat heeft het winnen van de Postcode Lottery Green Challenge jou bedrijfsmatig opgeleverd?
Voor we de Green Challenge wonnen hebben we ons eigen geld in het bedrijf gestopt. Dingen gingen dus heel traag. Alleen al het aanvragen van een patent kostte ons bakken met geld. We hadden allemaal een parttime baan er bij om brood op tafel te krijgen en de boel draaiende te houden. Het testen voor de Engelse certificatie kost bijvoorbeeld ongeveer 100.000 euro. Met het geld dat we hebben gewonnen zijn we in staat om dat te bekostigen. Als we niet gewonnen hadden, hadden we in een situatie gezeten waarin we een groot deel van het bedrijf hadden moeten verkopen, simpelweg om die certificatie te krijgen.

Los van het geld hebben we ook nog eens veel internationale publiciteit gekregen. Het interesseniveau is ongelofelijk. We hebben meer dan 3000 aanvragen ontvangen in de eerste maanden na de Green Challenge. Veel aanvragen waren afkomstig van individuen, mensen die distributeur wilden worden, agenten, veel aannemers et cetera. De enorme belangstelling en publiciteit heeft ons bijna de kop gekost, omdat we niet wisten hoe we erop moesten reageren.

De jury was ook erg belangrijk. Met mensen als Jim Walker van de Climate Change Group en Niklas Zennström die je bedrijf onderzoeken en jou aanwijzen als winnaar kun je geen belangrijker blijk van vertrouwen krijgen!

Nog een verrassend aspect was de interesse van investeerders. Op het moment waarop we daadwerkelijk geld nodig hadden, waren investeerders ver te zoeken. Nu we door het winnen van de Green Challenge geld hebben en bij wijze van spreken geen extra geld meer nodig hebben, wordt het ons op een presenteerblaadje aangeboden!

Welke deuren zijn er voor je geopend?
Ik kan over de meeste onderhandelingen die momenteel gaande zijn helaas niet praten, vanwege geheimhoudingsverklaringen. Maar ik kan je een ding vertellen: we zijn enorm blij met alle onderhandelingen die we hebben. Het winnen van de Postcode Lottery Green Challenge geeft je daadwerkelijk geloofwaardigheid als bedrijf. We praten met grote bedrijven in een groot aantal landen, lokale overheden, woningbouwverenigingen, et cetera, mensen die de Green Challenge kennen, en dat opent veel deuren een stuk eenvoudiger. Sterker nog, op dit moment hebben we zoveel geopende deuren als we aan kunnen.

Heb je nog steeds contact met de Postcode Loterij? Moet je je verantwoorden voor bepaalde stappen die je maakt en je daarnaast verantwoorden waaraan je de 500.000 uitgeeft?
Het is een proces dat je doormaakt met de Postcode Loterij. Natuurlijk vragen ze je wat je van plan bent met het geld, maar ze gaan daar erg relaxed mee om. Het is geen contract dat wordt nageleefd, maar je legt wel je businessplan voor en laat hen je updates en je voortgang weten. Ze willen gewoon weten wat je van plan bent, wij vertellen dat en dat vinden ze prima. En natuurlijk willen ze zich er wel van vergewissen dat je geen Porsche koopt van het geld dat je hebt gewonnen, niet meer dan logisch. Maar ook al zou er geen zgn. verplichting zijn van de Postcode Loterij om hen op de hoogte te houden, dan nog zouden we het doen. We hebben veel vrienden gemaakt bij de Postcode Loterij en we vinden het leuk en belangrijk om ze op de hoogte te houden.

Wat voor tips heb je voor de toekomstige winnaars?
Ik heb een belangrijk advies: bereid je voor! Veel mensen zullen in je geïnteresseerd raken en je krijgt een hoop aandacht, e-mails en opdrachten. Wees je ervan bewust dat veel mensen dezelfde vragen zullen hebben en je daarom een standaard e-mail moet hebben over ‘dit is wat we doen’, zodat je het in bulk kunt verzenden. Zorg er ook voor dat je een FAQ op je website hebt staan.

Realiseer je ook dat je hele ondernemingsplan op de schop ligt. Het plan waar je jaren voor hebt gewerkt en waarin je al je tijd en energie hebt gestoken, is stop gezet. Het hele spel is veranderd. Jouw ondernemingsplan is veranderd en je vraagt je af hoe je verder moet. Daar moet je goed over nadenken, ook over hoe je alle aandacht en publiciteit gebruikt, maar natuurlijk ook hoe je het geld gaat besteden.

De finalisten moeten zich realiseren dat de publicitaire aandacht die je na de Postcode Lottery Green Challenge zult ontvangen erg nuttig kan zijn. Dit is immers het soort PR waar bedrijven maandelijks duizenden euros aan besteden! Niemand krijgt dat soort wereldwijde free publicity. Dus doe er je voordeel mee!

Meer over het RidgeBlade-systeem
Meer over de
Postcode Loterij Green Challenge 

Met dank aan Whizpr

Share Button